vrijdag 18 mei 2012

Wat kan wierook voor jou doen?

Geuren, je hebt er de hele dag mee te maken. Je hebt hele lekkere geuren zoals de geur van net gebakken brood of dat lekkere verse bakje koffie, maar je hebt ook geuren die je liever niet zal ruiken. Geuren kunnen daarom ook heel veel met je doen zowel geestelijk als lichamelijk. Daarom ga ik het dit keer hebben over wierook en wat de verschillende geuren voor je kunnen doen als je het gaat branden.


Vroeger gebruikte de mensen wierook vooral als offer voor de goden door ermee te gaan bidden en zo om geluk en bescherming te vragen. Tegenwoordig branden mensen wierook veel in en om het huis en met hele verschillende redenen. De 1 zal het branden omdat ze het gewoon een lekkere geur vinden, de ander zal het branden voor een momentje van ontspanning en weer een ander zal het branden om zich er geestelijk en lichamelijk beter door te voelen. Zelf brand ik regelmatig wierook en ook ik heb daar verschillende redenen voor. Ik gebruik het bijvoorbeeld bij het mediteren voor dat net iets meer ontspannen zijn, maar ook gebruik ik het gewoon voor dat lekkere geurtje die zich dan door het huis gaat verspreiden.

Wierook is in heel veel verschillende soorten geuren te koop. Elke geur heeft ook zijn eigen eigenschap waarvoor ze zullen werken. Zelf brand ik ook regelmatig wierook als ik bepaalde "klachten" heb.
Omdat er zoveel verschillede geuren zijn zal ik er een paar bespreken en vertellen wat voor eigenschappen ze hebben.

Aloë Vera : is een geur die  bescherming tegen negativiteit geeft

Kamille : Kamille helpt bij het communiceren met mensen en het verzacht geirriteerde gevoelens, geeft je rust en helpt je bij het omgaan met verdriet.

Lavendel : Lavendel werkt rustgevend en helpt bij slaapproblemen. Als je deze wierook brand voor het slapen gaan kan het je helpen om in slaap te komen en brengt je geest weer in balans.

Lotus : Lotus geeft je een blij en positief gevoel en neemt negatieve energieën weg. Geeft je ook een warm en beschermend gevoel.

Musk : Musk werkt om je meer te kunnen concentreren en meer energie te krijgen. Dit is dus een hele fijne geur als je bijvoorbeeld moet studeren, werken of iets anders waar je veel concentratie bij nodig hebt. Ook kan je deze geur 's ochtends branden waardoor je net iets sneller actief zal worden.

Opium : Opium is een lekkere geur om 's avonds te branden als je na een drukke dag even dat momentje van rust hebt op de bank en zal je dus helpen om een sfeervolle en ontspannende avond te geven.

Patchouli : Patchouli helpt je bij depressies en zal je helpen bij een verdrietige gevoelensz.

Rode Roos : Rode Roos geeft je een warm en gelukkig gevoel

Sandelwood : Sandelhout is een krachtige geur die zuiverend en ontspannend werkt en kan door deze 2 eigenschappen heel goed gebruikt worden bij het mediteren.

Vanille : Deze wierook helpt bij het creatief zijn door je nieuwe ideeën te geven.

Witte Musk : Witte Musk geeft je kracht en zelfvertrouwen

Ylang-Ylang : Ylang-Ylang helpt je om spanningen en stress los te laten en brengt je positiviteit.

Je hebt ook de wierook van Nag-Champa dat is een wierook merk die heel veel verschillende soorten wierook heeft. Hier thuis hebben we vaak de Nag-Champa zelf dat is een blauw met wit doosje of de Nag-champa Gold dat is een rode doos. Deze 2 wierookgeuren werken heel zuiverend voor je omgeving, dus halen negatieve energie weg en ze reinigen je aura. Daardoor is deze wierook ook heel goed bij het mediteren.
En zo zijn er nog heel veel andere geuren. Als je wierook wilt gebruiken zoek dan liever wel uit welke geuren bij je passen. Ik heb bijvoorbeeld ook geuren waarvan ik hoofdpijn krijg en het is dus niet gezegd dat elke geur ook automatisch bij je zal passen. Gelukkig zijn er heel veel verschillende geuren en zal er dus altijd wel 1 tussen zitten die wel bij je past.

Hoe brand je wierook?

Wierook brand je in een wierookbrander. Deze heb je in verschillende vormen. Zo heb ik bijvoorbeeld een langwerpige brander waar je het wierookstokje schuin in steekt, een wierookbrander waar je het stokje inzet en dan de brander sluit en ik heb een brander waar je het wierookstokje rechtop inzet. Zelf vind ik de dichte brander het fijnste. Bij deze brander word de geur namelijk verspreid door de openingen die er in zitten en voorkomt het dat je hele tafel onder het as komt te zitten.
Je hebt ook wierook piramides. De naam zegt het al het is wierook in de vorm van een piramide. Hier heb je een andere brander voor nodig dan voor het wierookstokje. Al kom ik nu regelmatig branders tegen die voor beide zijn, dus waar je zowel een stokje als een piramide in kan branden.
Helaas kan ik jullie niet vertellen wat echt een vaste winkel is om wierook te kopen aangezien de winkels waar ik ze koop alleen in Apeldoorn zitten. Je hebt wel winkels zoals de Xenos waar je het kan kopen. Die heb ik zelf ook gehad alleen bij veel wierook hebben ze er felle kleuren voor gebruikt en daardoor ben ik er niet helemaal zeker van of dat wel zo natuurlijk is.

Ik haal ze zelf altijd bij een kralenwinkel in Apeldoorn. Een kralenwinkel? ja ik haal ze bij een kralenwinkel haha. Deze winkel heet Uniek in kralen en heeft naast spullen om sieraden mee te maken ook veel spirituele dingen. Ze hebben daar ook ontzettend veel geuren om uit te kiezen en ze kosten 1 euro per stuk. Ook verkopen ze nog wel eens bepaalde geuren bij Toko's dus mocht je eens bij een toko in de buurt komen en op zoek zijn naar wierook loop daar dan eens binnen om te kijken of ze het daar ook verkopen.

Ik hoop dat jullie mijn artikel over wierook leuk vinden en ik ben wel heel erg benieuwd of jullie zelf ook wierook branden. Zo ja waarom branden jullie wierook? En hebben jullie ook een favoriete geur?

Tot de volgende blog !!

Veel Liefs,
Lies