woensdag 4 juli 2012

Over de streep - Challenge day

Vandaag wil ik een programma onder de aandacht brengen. Dat programma is Over de streep. Bij seizoen 1 heeft dit programma al een hele grote indruk op mij gemaakt. Ik was daarom ook heel erg blij dat er een 2e seizoen van kwam en die is gisteren begonnen. Gisteren heb ik de eerste aflevering gekeken en kan jullie zeggen dat het nog steeds een grote indruk op mij maakt. Ik denk niet dat ik dit programma kan kijken zonder een brok in mijn keel en waterige oogjes te krijgen. Wil je meer weten over dit programma? Lees dan snel verder.
Over de streep staat in het teken van Challenge day. Dit komt officieel uit Amerika en bestaat al 20 jaar. Daar is het ook een zeer succesvol project en zijn er al vele jongeren mee geholpen. Er is ook een engelse versie van dit programma die wordt uitgezonden op MTV en die heet : If you really knew me. Ook dit programma heb ik elke keer trouw gekeken en vind het daarom geweldig dat dit programma een tijd geleden naar Nederland is gekomen.

Wat houd een challenge day in?
Voor de Challenge day gaan ze telkens naar een andere middelbare school. Een hele dag zullen er een groep leerlingen en leraren begeleid worden door 2 challenge day Leaders. Deze leaders gaan verschillende opdrachten uitvoeren met de leerlingen en leraren met als doel dat er meer respect en begrip voor elkaar zal ontstaan. Deze opdrachten staan dan ook in het teken van de mensen in de groep beter te leren kennen en zo erachter te komen dat ze helemaal niet zo erg van elkaar verschillen. Hiermee willen ze het pesten beperken, vooroordelen tegen gaan en van de school een veilige plek maken waar iedereen gewoon zichzelf kan en mag zijn. Deze challenge day leaders hebben overigens zelf ook allemaal veel meegemaakt in hun verleden, waardoor ze, voor wat ik vind, ook dichter bij de leerlingen en leraren staan en zich beter in kunnen leven.
De opdracht die mij het meeste raakt in dit programma is het over de streep gaan. Wat jullie in het filmpje hierboven goed kunnen zien.Op de grond is een lijn gemaakt en aan het begin staan alle leerlingen en leraren aan 1 kant van de streep. 1 van de Leaders gaat dan vragen stellen. Herken jij je in deze vraag dan steek je over naar de overkant. Dan loop je dus over de lijn en kijk je de andere leerlingen aan vanaf de overkant. Wat ik het mooiste vind is dat de achterblijvers dan het I love you teken maken. Dit is een teken van respect voor diegene die zich in de vraag herkende en een teken dat ze er niet alleen voor staan.
Zelf vind ik het jammer dat dit niet eerder naar Nederland is gekomen. Ik denk dat heel veel mensen hier baat bij hadden gehad. Zo ook ik zelf. Ik ben er eerlijk in dat ik erg gepest ben op de middelbare school. Zo erg dat ik op een gegeven moment ook niet meer naar school durfde. Elke ochtend was weer een ramp om mij naar school te krijgen en steeds meer begon ik te spijbelen. De school zelf heeft er nooit echt iets aan willen doen. Hun woorden waren als wij ons ermee gaan bemoeien dan zal het alleen maar erger worden en ik moest dus zelf maar wat harder worden. Was er toendertijd zo'n dag geweest op de scholen dan had mijn schooltijd er misschien heel anders uitgezien. Dan hadden anderen mij misschien beter begrepen en was ik mijn pesters misschien ook meer gaan begrijpen.

Mocht je dit programma nog niet hebben gezien, dan hoop ik dat je het eens 1 keer zal willen kijken. Het komt elke dinsdag op Nederland 3 om 20.30. Wil je de 1e aflevering van seizoen 2 terug kijken dan kan je dat ook online doen via deze link : Over de streep - Seizoen 2 Aflevering 1

Nu vind het wel leuk om met een stukje uit het programma af te sluiten en hier ga ik misschien heel persoonlijk mee worden naar jullie toe. In het programma begint ook elke leerling met de zin : Als je mij echt zou kennen, dan zouden jullie weten dat ......
Je bent natuurlijk niet verplicht om deze zin af te maken , maar zou het wel leuk vinden en je mag het natuurlijk volledig anoniem doen.

Even een kleine update tussendoor. Er werd mij namelijk gevraagd of ik zelf ook de zin af wil maken. Tuurlijk wil ik dat doen! Als ik het anderen vraag, dan wil ik het ook zeker zelf wel doen. 

Als je mij echt zou kennen, dan zouden jullie weten dat ...... ik niet zo sterk ben als mensen denken. Ik durf mijn gevoelens niet snel te tonen waar anderen bij zijn waardoor veel mensen mij ook voorbij lopen als er iets ergs is gebeurt of niet vragen hoe het met mij gaat. Met de gedachte zij red zich wel, want ze is een sterke meid. Dat geeft mij vaak het gevoel dat ik alleen sta.  Dit geld overigens niet voor mijn Ma, zij is altijd iemand geweest die daar wel doorheen prikte en zag hoe ik mij werkelijk voelde. Dan zou je ook weten dat ik een emotie eter ben geweest en dus zeer ernstig overgewicht had doordat ik al mijn emoties weg ben gaan eten en dat ik op mijn 21e overspannen ben geraakt en daar een angststoornis aan over heb gehouden. Daardoor heb ik paniekaanvallen, straatvrees, slik en stik angst en ziektevrees. 

Ook ben ik wel erg benieuwd naar wat jullie mening is over dit project en dus ook dit programma? En waar ik ook wel benieuwd naar ben heb/had jij dit ook graag op jou school willen zien en zo ja, waarom?

Veel Liefs,
Lies