vrijdag 18 oktober 2013

Boek : Julie Kagawa - De IJzerkoning

Toen ik een hele tijd geleden bij het postkantoor hier in de buurt kwam zag ik dit boek liggen. Het is de IJzerkoning van Julie Kagawa. Ik las de achterkant en eigenlijk sprak die mij gelijk aan. Toch nam ik hem die dag nog niet mee. Dit gebeurde pas een aantal weken geleden toen ik hem weer zag liggen en het mij nog steeds erg nieuwsgierig maakte. Inmiddels heb ik hem gelezen en vandaag vertel ik wat ik van dit boek vind. Lees snel verder.......



Op de achterkant :

Mijn naam is Meghan Chase. Over minder dan vierentwintig uur word ik zestien. Sweet sixteen, zeggen ze dan, maar ik geloof niet dat dat voor mij opgaat. Alles in mijn leven begint op een griezelige manier uit de hand te lopen, en dan is het feit dat mijn moeder en stiefvader mijn verjaardag weer zijn vergeten nog mijn minste probleem. 

Wat gebeurt er allemaal? 

Net als mijn broertje zie ik ineens overal vreemde monsters, in het bos bij de bushalte lijkt zich iets engs schuil te houden en op school staat er plotseling op een computerscherm: Meghan Chase, we komen je halen... 

Maar wat ik ook had verwacht, in ieder geval nóóit dat ik te horen krijg dat ik de dochter van een elfenkoning ben, en ook niet dat ik opeens naar een beangstigend bizarre wereld moet afreizen om mijn broertje te redden. Een wereld waarin machtige wezens schijnen te denken dat ik een belangrijke rol zal spelen in hun strijd tegen een duister kwaad. Huh? 

En wat ik al helemaal niet had kunnen dromen is dat ik verliefd zou worden op een mysterieuze prins - die helaas niks van mij wil weten... Hoe overleef ik in een wereld waarin echte vrienden op één hand te tellen zijn?


Het verhaal :
Zoals hierboven beschreven gaat dit boek over Meghan Chase, een meid die net 16 jaar is geworden. Als haar broertje Ethan ontvoerd wordt staat haar hele leven op de kop. Haar broertje is namelijk ontvoerd naar de wereld van de elfen en in zijn plaats is er een wisselkind in huis gekomen die alles behalve lief is. Meghan wil kosten wat het kost haar broertje terughalen zodat het wisselkind weer zal verdwijnen. Echter komt haar hele wereld op de kop te staan als zij zelf naar de wereld van de elfen gaat. Hier komt zij er namelijk achter dat Robbie, haar beste vriend, niet is wie zij dacht dat hij was en dat ook haar menselijke vader haar vader niet is. Robbie is namelijk ook een elf die gestuurd is door haar echte vader Koning Oberon, de koning van het zomerrijk van de elfen om Meghan in de gaten te houden in de menselijke wereld. Dit betekent dat Meghan zelf ook half elf blijkt te zijn. In de nieuwe wereld zal Meghan moeten zien te overleven om Ethan te vinden. Op haar missie samen met Robbie, die inmiddels Robin Goodfellow en Puck wordt genoemd in het boek, zal ze ook heel wat rare wezens en elfen tegenkomen. Ook komt zij erachter dat in de wereld van de elfen geen enkele hulp gratis is, want als ze jou hebben geholpen zal je er altijd een gunst voor terug moeten geven in de vorm van een belofte en deze belofte zal nooit verbroken kunnen worden. Zo ook met de kat Grimalkin en de winterprins Ash die op haar pad komen en zij een belofte aan doet die ze na zal moeten komen. Al wordt de situatie met de prins nog ingewikkelder als zij verliefd op hem wordt. Tussen het zomer- en winterrijk zijn namelijk altijd al moeilijkheden geweest en Ash is gestuurd door zijn moeder, de winterkoningin, om Meghan aan het winterrijk over te leveren. Hoe dit zal aflopen en om erachter te komen wie haar broertje ontvoerd heeft en of ze hem überhaupt zal kunnen redden zal je het boek moeten lezen, want meer ga ik niet verklappen haha.


Mijn mening over het boek :
In het begin van het boek zat ik een beetje te twijfelen of het wel iets voor mij was. Het boek begon voor mijn doen toch een beetje heftig en misschien zelfs wel een beetje eng (jep, ik geef het eerlijk toe haha). Toch kon ik niet stoppen met het boek en na de eerste drie a vier hoofdstukken had het mij helemaal in haar greep. Het is ook een boek die lekker makkelijk weg leest, maar absoluut niet saai is. Het bevat spanning, liefde, humor en toch ook wel een hele rijke fantasie. Iets waar ik zeker wel van hou als een boek dit allemaal heeft. Ook wordt alles zo in detail beschreven dat ik alles letterlijk voor mij kon zien wat ik las. Dit vind ik ook zeker een pluspunt.

Ook vind ik dat het uiterlijk van het boek wat aandacht verdiend. Zo bevat de kaft allemaal glitters en dat is wel iets waar ik een zwak voor heb. Ik ben net een ekster die alles wat glimt geweldig vind. Ook bevatten de bladzijden waar de hoofdstukken beginnen hele mooie versieringen die ervoor zorgen dat als je het boek dicht hebt dat er streepjes ontstaan zoals op de bovenstaande foto te zien is. Het boek krijgt voor mij daardoor een beetje een oude uitstraling en op één of andere manier vind ik dat ook wel heel erg mooi staan bij een fantasieboek.

Ik kan niet anders zeggen als dat ik dit boek echt een aanrader vind ook al is het een young adult. De ijzerkoning is het eerste deel van The Iron Fey serie en daarnaast zijn er nog drie andere delen verschenen. Dit zijn De ijzerprinses, De ijzerkoningin en De ijzerprins. Deze laatste is net vorige maand hier verschenen in het Nederlands. Ook bevat de serie tussenboekjes die korte verhalen vertellen over wat er zich afspeelt tussen de boeken in. Ik ben inmiddels al begonnen in deel twee De ijzerprinses.

De prijs van De ijzerkoning is €9,95 en is bij de meeste boekhandels te koop.

Hebben jullie al een boek uit deze serie gelezen? Zo niet, is het een boek voor jou?

Veel Liefs,
Lies