dinsdag 7 januari 2014

Afvallen en gezonder leven #1

Net zoals velen heb ik ook als voornemen om weer te gaan afvallen en ben ik er gisteren mee begonnen. Het leek mij leuk om jullie op de hoogte te houden van hoe mijn strijd tegen de kilo's gaat en vandaag schrijf ik daarom een eerste update. Ik ben nu natuurlijk nog niet afgevallen, maar ik ga wel vertellen hoe ik het ga aanpakken, wat ik wil bereiken en natuurlijk heb ik ook een aantal foto's van hoe ik er nu uitzie. Kijk snel verder.......

Waarom?
Voor mij is dit niet de eerste keer dat ik ga afvallen, want tot twee jaar geleden was ik daar ook mee bezig. Ik ben in die tijd ervoor van de bijna 90 kg naar de 60 kg gegaan en voelde mij zo goed daarbij. Alleen het is nu helaas niet voor niets dat ik weer wil afvallen. Twee jaar geleden kreeg ik namelijk slik en stik angst en toen ging het afvallen veel te snel doordat ik bijna niks meer durfde te eten. Ik ben daar toen mee naar de huisarts gegaan en ik moest op aanraden van haar alles eten en drinken wat ik lekker vond in de hoop dat het afvallen zou stoppen. Dit is ook gebeurt, maar inmiddels at ik alles weer wat ik juist beperkt had tijdens het afvallen en denk daarbij aan hele zakken met kleine Kit-Kats of complete zakken chips. Ik kreeg mijn eetverslaving weer helemaal terug en ook een gedeelte van de kilo's.  Op dit moment ben ik er helemaal klaar mee en wil ik mij weer lekker in mijn vel voelen en vooral ook weer gezonder gaan leven. Mijn oude gewicht zie ik ook steeds dichterbij komen en dat is wel het laatste wat ik wil. Tijd dus voor actie!


Hoe?
Ik ga vooral weer hetzelfde doen als de vorige keer dat ik aan het afvallen was en dat is mijn eigen dieet een beetje volgen. Dat betekent dat ik sowieso zes keer per dag ga eten. Dit zijn dan drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes. Bij de maaltijden en tussendoortjes zal sowieso twee keer fruit zitten en ook moet ik voldoende groente eten. Met het drinken ga ik vooral veel kruidenthee drinken en mag ik van mezelf maximaal twee kopjes cafeïne vrije koffie en ook maximaal twee glazen light frisdrank per dag. Het slechte eten helemaal uit mijn leven bannen? Nee daar doe ik niet aan. Ik ben toch van mening dat je ook moet leren omgaan met het slechte eten en als je dat helemaal uit je leven gaat bannen lukt dat niet. Ik mag dus rustig eens een stukje chocolade of een patatje eten, maar natuurlijk niet dagelijks. Daarnaast ga ik het sporten weer oppakken en als het lukt wil ik sowieso drie keer per week Zumba gaan doen. Dit is iets waar ik altijd veel plezier in heb gehad en daarom weer wil oppakken. Ook zal ik gebruik gaan maken van het Bodie Boost kookboek door daar recepten uit te gaan proberen en de tips die erin staan mee te nemen in mijn strijd tegen de kilo's. Hiervan zullen jullie ook zeker nog het één en ander van voorbij zien komen op mijn blog.


Mijn doel :
Het slanker worden is niet wat ik het belangrijkste vind, maar het is wel een leuke bijkomstigheid. Het slanker worden geeft toch aan dat je beter voor je lichaam begint te zorgen door je voeding en de beweging. Alleen het belangrijkste vind ik vooral dat ik weer gezonder ga leven en weer lekkerder in mijn vel kom te zitten. Op dit moment zit ik aan een gewicht van 76 kg en mijn uiteindelijke doel is weer rond de 60 kg. Ook wil ik graag dat ik de broek weer zal passen die je hierboven op de foto ziet. Ik heb twee van deze broeken en het zijn ook wel echt mijn lievelingsbroeken geworden. Ze zullen mij er ook aan herinneren waarom ik het doe en mij hopelijk motiveren. Ik ga alleen niet gelijk van de 76 kg naar de 60 kg. Ik ga het namelijk met kleinere stapjes doen. Mijn eerste doel qua gewicht wat ik graag wil halen is daarom de 70 kg.

Hieronder heb ik een aantal foto's met hoe ik er nu uitzie. Ik maak daar namelijk altijd foto's van omdat dat, op je kleding na, toch vaak het enige is waarbij je zelf kan zien dat je echt afgevallen bent. Deze foto's wil ik daarom ook met jullie delen in de hoop dat ik met de tijd ook jullie op deze manier het verschil kan laten zien. Het zijn alleen helaas wel wat donkere foto's doordat het normaal eigenlijk alleen voor mezelf is om het verschil te kunnen zien. 


En hierboven nog even een foto van mij in de spiegel met hoever ik nu mijn lievelingsbroeken omhoog kan krijgen en dat is niet ver haha. Ze komen net tot de helft van mijn bovenbenen en mijn doel is hem weer helemaal omhoog te kunnen trekken en ook dicht te krijgen. Let ook niet op de troep van mijn kledingkast. Ik ben behoorlijk aan het trekken geweest erin en het is daarom tijd om een opruiming te houden haha.

Voor nu zit er niks anders op dan weer heel erg mijn best doen. De eerste weken zal het zeker zwaar worden, want dat is toch de periode dat ik behoorlijk moet afkicken van mijn eetverslaving. Vooral de avonden zullen zwaar zijn doordat ik dan toch de meeste eetbuien had. Ik ga jullie in ieder geval op de hoogte houden met hoe het afvallen mij verloopt en hopelijk kan ik jullie snel weer een positieve update geven. Ik heb alleen wel twee uitzonderingsdagen en dat is 12 januari als ik jarig ben en de dag dat ik het ga vieren.

Hebben jullie ook als voornemen om gezonder te gaan leven en eventueel ook af te vallen? 

Veel Liefs,
Lies