zondag 17 juni 2012

Vaderdag ....... *Zucht*


Vandaag even een behoorlijk persoonlijk blogbericht van mij. Als je naar het liedje hierboven geluisterd hebt denk ik dat je genoeg weet wat voor dag het voor mij vandaag is. Je kan ook niet om deze dag heen. Elk jaar zal deze dag weer komen en weken ervoor beginnen overal al de reclames. Elke dag zie je wel plekken waar het over Vaderdag gaat en je mailbox wordt overspoeld met dingen hoe je je vader kan verwennen. Dit is natuurlijk heel erg leuk en ook fijn om ideeën op te doen voor Vaderdag en hem eens lekker in de watten te leggen. Alleen helaas is dat niet voor iedereen zo. Alles wat je ziet en hoort over Vaderdag kan ook iets pijnlijks zijn die je elk jaar weer op dat ene ding wijzen. Dat ene ding dat je zelf geen vader meer hebt om Vaderdag mee te vieren.......

Voor mij is dit, naast natuurlijk ook andere dagen, toch wel 1 van de moeilijkste dagen in het jaar. Op 5 maart 2000 is mijn vader namelijk plotseling overleden aan een hartstilstand. Hij is 45 jaar geworden. Van de ene op de andere dag was mijn vader weg en hij zou nooit meer terugkomen. Ik was toen zelf 13 jaar en zat al volop in de puberteit. Je denkt dat je ouders er voor altijd zullen zijn en dat ze ooit overlijden denk je nog niet aan op die leeftijd. Tot die dag waarop mijn vader overleed. Vaderdag brengt daardoor voor mij ook pijn met zich mee. Elk dingetje wat ik zie over Vaderdag laat mij aan mijn eigen vader denken. Zeker als ik terugdenk aan hoe wij altijd Vaderdag vierden. Nooit heel erg uitgebreid, maar we maakten er wel een leuke dag van met het gezin.

Ik denk dat dit veel mensen iets heel herkenbaars zal zijn dat deze dag voor hen ook geen vrolijke en leuke dag zal zijn. Daarom wou ik hier, naast alle leuke Vaderdag berichten, ook  wat aandacht aan geven. Helaas hoor ik steeds vaker dat 1 van de ouders van iemand al jong is overleden. Al maakt leeftijd niet uit, want 1 van je ouders verliezen blijft op elke leeftijd even moeilijk.

Ik wil daarom ook graag iedereen die zijn of haar vader verloren heeft een hart onder de riem steken vandaag en ze veel sterkte wensen. Weet dat je niet alleen bent en je niet de enige bent die zich vandaag zo zal voelen.

Ook aan de mensen die vandaag wel Vaderdag kunnen vieren wil ik iets meegeven. Geniet van elke Vaderdag die zal komen. Ik hoor jammer genoeg heel vaak dat mensen er niks aan doen omdat het allemaal veel te commercieel is en je elke dag je vader kan verwennen en tonen dat je van hem houdt. Ik snap dat ook zeker wel, maar ooit zal deze dag meer met je gaan doen dan je ooit gedacht had. Je hoeft op deze dag ook echt niet je vader te overladen met cadeaus om te laten zien hoeveel je van hem houdt. Een simpel kaartje met een mooie tekst of zeggen dat je van hem houdt is vaak al genoeg. Maar het allerbelangrijkste breng deze dag gewoon samen door met je vader en maak er een leuke en gezellige dag van die jullie niet snel zullen vergeten, elk jaar weer.

En toch als ik heel eerlijk ben geloof ik wel dat ergens mijn vader dicht bij me is ook op deze dag en we toch een heel klein beetje Vaderdag samen vieren alleen al omdat ik aan hem denk. Daarom wil ik dit blogbericht ook afsluiten met een liedje die ik zelf heel erg mooi en ook toepasselijk vind.



Veel Liefs,
Lies