dinsdag 1 oktober 2013

Boek & film : The Host (Zielen) van Stephenie Meyer

Dikke boeken lezen was nooit aan mij besteed. Of tenminste dat was wat ik tot vorig jaar dacht totdat ik begon met de Twilight boeken te lezen. Deze vond ik in één woord geweldig! Daarna stond het voor mij ook gelijk vast dat ook The Host (Zielen) van Stephenie Meyer op mijn must read lijstje kwam te staan. Inmiddels heb ik het boek al een tijdje uit en heb ik ook de verfilming ervan gezien. Vandaag vertel ik jullie wat ik van zowel het boek als de film vind. Kijk snel verder.......

The host boek

Tekst op de achterkant van het boek :

"De wereld is binnengevallen door een onopgemerkte vijand die het lichaam van mensen gebruikt en de ziel eruit verwijdert. Alleen Melanie Stryder weigert haar lichaam te verlaten. Wandelaar, die Melanies lichaam heeft overgenomen, komt erachter dat de geest van de vorige bewoonster van haar nieuwe lichaam nog steeds aanwezig is. Ze kan zich niet verzetten tegen de herinneringen van haar lichaam en verlangt naar een man die ze nooit heeft ontmoet. Noodgedwongen worden Melanie en Wandelaar bondgenoten en gaan ze op zoek naar de man van wie ze allebei houden."

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik normaal totaal niet van het genre science fiction hou als het om films of boeken gaat. Deze sla ik daarom ook altijd over. Nu is dat wel het genre wat dit boek heeft, maar hier heb ik eigenlijk weinig van gemerkt toen ik het aan het lezen was. Ik vond het juist heel erg mooi om te lezen hoe Wandelaar (Wanda) het menselijk lichaam ervaart en je tussendoor ook de gedachtes en gevoelens blijft meebeleven van Melanie. De gesprekken die ook tussen hen plaats vind in gedachte is erg mooi en vooral als je stukje bij beetje begint te merken dat er een vriendschap begint te ontstaan. De manier waarop Stephenie dit ook geschreven heeft met twee personen in één lichaam kan ik ook niks anders over zeggen als dat ik het echt heel erg knap vind.

Daarnaast is The Host uiteraard ook een heel erg mooi liefdesverhaal waarbij je eigenlijk een beetje hetzelfde ervaart als bij Twilight met Team Jacob en Team Edward. Ook in dit boek zijn er namelijk twee mannen die strijden om de liefde, maar toch ligt het hier net een beetje anders. Ze strijden namelijk niet om de liefde van dezelfde persoon, maar wel om de liefde van de twee personen die in dat ene lichaam zitten. 

Het boek bevat ook veel wisselende emoties zoals liefde, haat, vriendschap en afkeer en dat maakt het erg mooi. Ik heb mezelf er zelfs op betrapt dat ik medelijden kreeg met Wandelaar met de manier waarop zij behandeld werd door de mensen. 

Voor de rest ga ik niks meer over het boek verklappen. Als je graag boeken leest en deze nog niet gelezen hebt, dan zou ik dit boek zeker eens een kans geven. Ik weet haast wel zeker dat je er geen spijt van zal krijgen. 

Het boek bevat 576 pagina's en diegene die ik heb is het filmeditie. De prijs is €12,50.

The Host Film
Nadat ik het boek had gelezen kon ik ook niet wachten om de verfilming te kijken. Hierboven kan je de trailer ervan zien. Ik had er al rekening mee gehouden dat deze nooit hetzelfde zou zijn als het boek zelf, want zo'n dik boek met alle gebeurtenissen en details compleet verfilmen in twee uurtjes dat gaat helaas niet. Doordat ik hier rekening mee had gehouden is de film mij absoluut niet tegengevallen. Ik miste natuurlijk wel bepaalde stukken van wat ik gelezen had of ik zag stukken die zich toch anders hadden afgespeeld in het boek, maar het was niet iets waar ik mij erg aan stoorde. Het verhaal op zich bleef erg mooi en in grote lijnen ook hetzelfde als in het boek. 

Ook de verfilming van The Host vind ik daarom een aanrader om eens te kijken, maar als je het boek hebt gelezen is het wel goed om er rekening mee te houden dat de film toch iets anders zal zijn als dat je gelezen hebt.

De speelduur van de film is 120 minuten en is o.a. te koop bij Bol.com voor €15,99

Wat misschien ook nog een leuk weetje is, is dat Stephenie Meyer in een interview heeft gezegd dat het niet uitgesloten is dat ze hier ook meerdere boeken van zal gaan schrijven en er een trilogie van zou willen maken. Ze heeft zelfs al namen bedacht voor eventuele vervolgdelen en dit zijn The Soul en The Seeker. Mocht dit gaan gebeuren, dan weet ik ook zeker dat ik die delen ook zal gaan lezen.

Heb jij al het boek gelezen of de film gezien van The Host?

Veel Liefs,
Lies

Mochten jullie nog graag iets over mij of mijn blog willen weten, dan kan je nog snel je vraag achterlaten in mijn Ask me anything! artikel, want eind deze week zal ik alle vragen gaan beantwoorden.