dinsdag 5 november 2013

Just relax! - 8 tips die je kunnen helpen te ontspannen

Als je net zoals mij een behoorlijke denker bent en ook nog eens heel stressgevoelig bent, dan is het verstandig om af en toe echt de tijd voor jezelf te nemen en te ontspannen. Je hoofd even leeg te maken en lekker relaxen. Ik heb daarom een aantal tips op een rijtje gezet. Deze tips helpen mij vaak enorm en ik hoop dat het jullie ook zal helpen. Lees snel verder.......

1. Slaap voldoende
Voldoende slapen is altijd heel erg belangrijk als je stressgevoelig bent. Als je overdag moe bent ben je namelijk nog meer vatbaar voor stress en ga je meer denken. Nu is dit makkelijk gezegd om echt voldoende te slapen, want als je je hoofd niet leeg hebt en gestrest bent, dan lukt het slapen vaak ook niet. Het is daarom belangrijk dat je eerst je hoofd leegmaakt. Dit doe ik door eerst waar ik mee zit op te schrijven en op die manier van mij af te zetten. Daarna pak ik een boek of tijdschrift erbij en ga ik een stukje daarin lezen in bed. Oké eerlijk toegegeven wordt dat stukje in een boek vaak een paar hoofdstukken en bij een tijdschrift blijft het ook niet bij een paar bladzijden, maar dit is juist goed! Als je meer leest dan je van plan was, dan betekent dat alleen maar dat je helemaal in het boek of tijdschrift zit en je dus je gedachtes van je af hebt gezet en aan het ontspannen bent. Ook is het hierbij belangrijk dat je wel vroeg naar bed gaat, want als je meer gaat lezen dan je van plan was eindigt dat ook weer in minder uurtjes slapen.


2. Zorg dat je slaapkamer/huis rust uitstraalt
Als je al gestresst bent en je hoofd vol zit met gedachtes, dan is het laatste wat je nodig hebt een slaapkamer of huis waarin je komt die druk en vol oogt. Zorg daarom dat je eens lekker je huis of slaapkamer opruimt en schoonmaakt. Haal bijvoorbeeld eens een kast helemaal leeg, sop het lekker uit en zet alleen de spulletje terug die je er echt op of in wilt hebben. Dit helpt je ook gelijk met je gedachtes te verzetten. Daarnaast kan je ook met decoraties zoals bijvoorbeeld kaarsjes ervoor zorgen dat het rust uit gaat stralen. Wil je het helemaal goed doen kies je voor een geurkaars met de geur lavendel. Lavendel werkt namelijk erg ontspannend en zou je ook gelijk kunnen toepassen bij tip 1 als je in bed een boek of tijdschrift leest.

3. plan eens een ontspannend beauty/wellness momentje in voor jezelf.
Hiervoor hoef je echt niet naar een wellness- of beautycenter te gaan, maar kan je ook thuis doen. Neem een lekkere lange en uitgebreide douche, probeer producten uit die je nog niet gebruikt hebt omdat je er normaal de tijd niet voor neemt, zoek op internet naar recepten voor zelfgemaakte maskers en ga die uitproberen of ga uitgebreid je nagels verzorgen en lakken.  Wil je het helemaal goed doen en heb je een vriend of vriendin, dan kan je die natuurlijk ook lief aankijken voor een massage. Ook masseren werkt enorm ontspannend.

4. Probeer eens te meditatie of yoga
Dit klinkt voor de meeste heel zweverig, maar dat is het absoluut niet. Je kan het gewoon zien als ontspanningsoefeningen waarbij je ook je gedachtes verzet en bezig bent met je lichaam en ademhaling. Het goed ademen is namelijk ook erg belangrijk om je te ontspannen. Als ik bijvoorbeeld een stressperiode heb, dan ga ik ook automatisch verkeerd ademen en ga ik hyperventileren zonder dat ik het echt door heb. Hyperventileren is namelijk niet altijd dat je heel snel gaat ademen en "hijgen" dat het echt zichtbaar is voor anderen, maar ook dat je gewoon verkeerd en onregelmatig ademt. Yoga en mediteren helpen je hierbij en mocht je willen weten hoe je dan goed ademt, dan zijn hier op internet heel veel oefeningen voor te vinden als je op ademhalingsoefeningen zoekt. Ook kan je ervoor kiezen om een begeleidende meditatie te doen als het niet alleen met ontspannende muziek lukt. Hierbij begeleid een stem je en legt uit wat je moet doen. Deze zijn ook op Youtube te vinden.


5. Ga de natuur in
Ok nu is het misschien voor veel niet de perfecte tijd van het jaar om erop uit te gaan in de natuur als het keihard regent en waait, maar als het een keer een momentje zonnig is maak daar dan gebruik van. De buitenlucht doet je namelijk erg goed en ook de zon zelf zal ervoor zorgen dat jij je beter voelt. Probeer ook te genieten van alles wat je om je heen ziet. Hou je van fotograferen? Neem dan je camera mee en maak foto's van al het moois wat je tegenkomt. Zo verzet je ook gelijk je gedachtes doordat je bezig bent met het maken van foto's. Een andere optie is natuurlijk ook dat als je een hond hebt dat je die meeneemt als je een eind gaat lopen.

6. Ga sporten
Als ik mij gestrest voelde en mijn hoofd weer eens vol gedachtes zat, dan moest ik er niet aan denken om te gaan sporten. Toch ben ik het gaan proberen en daarna voel je je gewoon zo heerlijk. Het sporten zorgt er namelijk voor dat er stofjes in je lichaam vrijkomen die je helpen te ontspannen en je ook veel beter in je vel laten voelen. Ook verzet je je gedachtes tijdens het sporten doordat je met de oefeningen bezig bent. Na het sporten voel jij je al gelijk een stuk fitter, heb je meer energie en voel je dat de stress afgenomen is.

7. Denk eens aan jezelf
Dit klinkt misschien logisch, maar veel mensen vergeten dit terwijl het wel ontzettend belangrijk is. Ben je bijvoorbeeld iemand die graag anderen gelukkig ziet en ze altijd wilt helpen bij problemen, dan vergeet je al snel jezelf. Zelf was en ben ik soms nog steeds zo. Deze mensen weten je ook vaak telkens te vinden als er iets met ze aan de hand is doordat jij diegene bent die altijd wel voor ze klaar zult staan. Op dat moment vergeet je alleen toch de belangrijkste persoon die zich ook goed moet voelen en dat ben jij zelf! Jij bent het namelijk ook waard om je gelukkig te voelen en daarom mag je ook zeker wel eens aan jezelf denken. Doe je dat niet dan zal je je alleen steeds rotter gaan voelen en neemt ook je stress toe doordat je deze dingen telkens aan de kant zet voor anderen. Durf daarom echt eens aan jezelf te denken en het ook eerlijk tegen anderen te zeggen dat je het even niet aankunt omdat je zelf niet lekker in je vel zit


8. Ga eens lekker creatief zijn
Voor diegene die graag creatief zijn hoef ik denk ik niet te zeggen dat het heel ontspannend is. Je bent met je handen bezig en daardoor verzet je ook nog eens je gedachtes door alle handelingen die je doet. Wat ik zelf heel ontspannend vind is haken, wenskaarten maken, borduren of gewoon een leuke seizoensschaal te maken om die vervolgens op tafel te zetten. Weet je niet wat je wilt gaan maken? Zoek dan eens op internet een leuke DIY op die je wel eens wilt proberen. Ook kan je creatief zijn op de manier van nieuwe recepten uitproberen en het voordeel daarbij is dat je dan (hopelijk) ook nog van iets heel lekkers kan genieten daarna.

Dit waren de tips die mij enorm kunnen helpen en ik hoop dat er ook een tip tussen zal zitten waar jullie wat aan hebben. 

Wat helpt jou om je minder gestrest te voelen?

Veel Liefs,
Lies