dinsdag 22 mei 2012

Voorkom een blaasontsteking : Cranberry


Zoals veel vrouwen ben ik heel gevoelig voor het krijgen van een blaasontsteking.
Regelmatig zat ik er voor bij de arts en kreeg ik weer een antibiotica kuur voorgeschreven. Tot ik het op een gegeven moment 3 a 4 maanden achter elkaar moest slikken. Toen was ik het gewoon zo zat om telkens die "troep" in mijn lichaam te krijgen. Vooral omdat ik ook weer klachten kreeg van de anitbiotica en ik dan ook daar weer andere medicijnen voor kreeg. Gelukkig was mijn vorige huisarts ook voor homeopatische middelen en hij snapte dat ik die antibiotica gewoon niet meer wou als het niet meer echt nodig was. Hij kwam toen met het idee om cranberry te gaan gebruiken. Hij wist niet of het echt 100% zou werken, maar baat het niet dan schaadt het niet waren zijn woorden.
Die middag ben ik gelijk naar de drogist gegaan om cranberry pillen te kopen. Het effect vond ik verrassen. Het hielp mij zo ontzettend goed. In het begin heb ik het dagelijks gebruikt, maar naarmate ik blaasontsteking vrij bleef ben ik het minder gaan gebruiken. Op dit moment gebruik ik het alleen nog als ik een blaasontsteking op voel komen. 

Ik heb toendertijd ook opgezocht waardoor cranberry zo goed werkt voor je blaas. In een cranberry bes zit een stof die in je urine komt. Als dit in je urine komt zorgt het ervoor dat er een soort laagje aan je blaaswand wordt gemaakt waardoor de bacteriën zich daar slechter aan kunnen hechten. Het gevolg is dan dat je de bacteriën uit gaat plassen.

Je kan de cranberry producten in verchillende vormen krijgen. 
Enkele voorbeelden zijn :
- Tabletten
- Capsules 
- Sap
- Bruistabletten
- Thee waar cranberry in verwerkt is


Op dit moment gebruik ik zelf niet meer de cranberry pillen, maar de bruistabletten van Sunwell. Ik weet dat de meningen daar over verschillen met wel of geen bruistabletten gebruiken. In bruistabletten worden namelijk extra stoffen toegevoegd om het te laten bruisen. Ik heb zelf alleen weinig keuze, want ik heb hele erge moeite met medicijnen slikken. Ik heb sowieso slikklachten, want ik heb slik en stik angst waardoor soms zelf eten en drinken al moeite kost. Voor mij zat er dus niks anders op dan een alternatief te zoeken en voor mij zijn dat de bruistabletten.


Ook gebruik ik regelmatig cranberry sap. Deze koop ik vaak bij Aldi en dat is van het merk Trader Joe's. Het is alleen jammer genoeg altijd wel een tijdelijk product. Ik sla daarom ook altijd een paar pakken in. Op dit moment is het weer te koop bij de Aldi, dus mocht je het uit willen proberen dan kan het nu. Een pak van 1 liter kost €0,79 en de smaak vind ik zelf wel lekker.



De Cranberry producten zijn op veel plaatsen te koop. Alle drogisten verkopen wel cranberry producten, maar ook winkels zoals De Tuinen hebben veel cranberry producten. Er is dus altijd wel een winkel in de buurt die het verkoopt. Qua merk en vorm is het even zelf uitproberen wat jij het fijnste zal vinden om te gebruiken.

Een paar tips om de kans op een blaasontsteking nog kleiner te maken :

- Zorg dat je altijd voldoende drinkt dat is echt heel erg belangrijk. Vooral water en kruidenthee zijn ideaal als je dat drinkt. Zo ongeveer tussen de 1,5 en 2 liter. Dit spoelt je nieren en blaas goed door

- Draag alleen ondergoed wat gemaakt is van Katoen. Anders stoffen zorgen voor een broeierige omgeving waar bacteriën dol op zijn. 

- Was je intieme plekken alleen met water en gebruik vooral geen zeep. Wil je toch echt iets gebruiken voor het wassen dan raad ik aan om de speciale producten te kopen zoals bijvoorbeeld Lactacyd, Chilly of de goedkopere varianten zoals Kruidvat eigen merk. 



Ik wil er wel duidelijk in zijn dat als je een paar dagen echt last hebt van een blaasontsteking en er geen verbetering te merken is om dan wel even langs je arts te gaan. Ook heb ik wel eens gehad dat er bloed mee kwam en ook dan zou ik er wel even mee langs te arts gaan en er niet te lang mee blijven rondlopen. Als je er te lang mee rond blijft lopen dan kan je er ook een nierbekkenontsteking door krijgen en dat is helemaal geen pretje.

Nog een klein weetje in het Nederlands heeft de cranberry de naam veenbes.

Wat is jullie ervaring met cranberry en wat voor product met cranberry gebruiken jullie?

Tot de volgende blog !!

Veel Liefs,
Lies