donderdag 19 juli 2012

MFS : Haken

Vanaf klein meisje af aan zag ik altijd al mijn Moeder en Oma handwerken. Niet gek dus dat ik er ook interesse in kreeg. Gelukkig wilden mijn Moeder en Oma mij altijd wel iets leren. Daardoor kan ik inmiddels redelijk veel op handwerkgebied. Alleen het haken heb ik zoveel mislukte pogingen in gehad. Ik wou het graag leren, maar het geduld ontbrak gewoon. Tot ik begin dit jaar kennis maakte met kleine knuffeltjes haken, amigurimi enz. Toen begon het weer te kriebelen om het toch te leren. Ik heb mijn moeder nogmaals gevraagd of zij het mij wou leren en in 1 weekend heb ik van haar leren haken. Achteraf gezien snap ik niet dat ik er nooit het geduld voor had, want haken is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Daarom wil ik het vandaag in een My Favorite Stuff gaan hebben over haken. Ik zal wat dingetjes laten zien die ik gemaakt heb en van mijn Moeder en Oma die veel meer ervaren haaksters zijn. Al nieuwgierig geworden? Kijk dan snel verder.......
Ik begin natuurlijk bij mijn eerste 2 haakwerkjes. De bloem aan de rechterkant ben ik mee begonnen om echt te leren haken. Toen ik dat eenmaal onder de knie had ben ik het kuikentje aan de linkerkant gaan maken. 
Hoe ik dit moet noemen weet ik niet goed, maar ik noem het maar een Japans poesje. Dit is het 2e geweest wat ik gemaakt heb.
Hello Kitty vind ik altijd erg leuk en kon daarom niet wachten om deze 2 Hello Kitty's te maken.
Hier 2 geluktpoppetjes. Dit vind ik 1 van de leukste dingen om te maken. Ik heb hier ook nog een Wicked heks variant van, maar helaas heb ik daar op dit moment geen foto van. Die zal ik binnenkort even maken en zal ik even kijken of ik hem nog ergens bij kan plaatsen op mijn blog.
En dan hier toch wel mijn trots. Deze Ara heb ik toch wel een hele tijd over gedaan om die te maken en vind hem zelf ook wel erg mooi geworden. Dit is ook gelijk mijn eerste grote haakwerkjes geweest wat ik gemaakt heb.
Om jullie niet helemaal te overladen met foto's is hierbij de laatste foto van wat ik zelf heb gemaakt. Deze robot vond ik zelf erg leuk om te maken. Het is alleen best wel zielig, want er hoort ook een mannelijke robot bij, maar tot op de dag van vandaag heb ik die nog steeds niet gemaakt haha.

Nu wil ik jullie graag laten zien wat voor haakwerkjes mijn Moeder maakt. Zij is veel meer ervaren erin, want op haar 6e jaar leerde zij al haken van mijn Oma.
Dit kleedje met een bloemenrand erlangs vind ik zelf heel erg mooi en hij staat ook erg mooi op de tafel. Deze wil ik zelf ook nog eens proberen om te maken, maar we zijn helaas het originele patroon kwijt waardoor mijn moeder deze meredeels uit haar hoofd heeft gemaakt, wat ik erg knap vind.
Hier ook nog een mooi groot kleed wat mijn moeder gemaakt heeft. Hier zit een hartjes en bloemenpatroon in, maar helaas zie je dat niet goed op de foto.
Dit is een hartje wat mijn Moeder voor mij gemaakt heeft. Deze vind ik zelf heel erg mooi en inmiddels heb ik er ook een kleine variant bijgekregen van haar. Deze hangen op mijn slaapkamer en blijf ze gewoon ontzettend mooi vinden.

Zoals jullie zien maakt mijn Moeder dus ook erg veel dingen voor het interieur. Dit hoop ik zelf ook ooit nog te kunnen. Ook lijkt het mij erg mooi om met de tijd mijn eigen kleding te kunnen haken, want gehaakte kleding vind ik altijd erg mooi. Dat brengt mij tot nog 2 foto's die ik graag met jullie wil delen en dit is door mijn Oma gemaakt.
Mijn Oma heeft namelijk mijn Moeders trouwjurk ook helemaal gehaakt. Ze is hier zeker een jaar mee bezig geweest om deze jurk te haken. Mijn Moeder had het idee in haar hoofd van een Sissi jurk en dat had ze voor een barbiepop gemaakt. Deze jurk van de barbiepop heeft mijn Oma toen helemaal in het groot uitgewerkt en voor mijn Moeder gehaakt als trouwjurk. Mijn ouders en dus ook mijn Oma hebben hier zelfs mee in de krant gestaan haha. Helaas is het niet leesbaar wat er precies staat, maar zal het toch even laten zien.
Dit was mijn artikel over 1 van mijn favoriete handwerk bezigheden. Zoals jullie zien zit het haken hier toch wel echt in de familie haha. Ik heb zelf nog wel veel meer gehaakt en mijn Moeder en Oma natuurlijk ook, maar als ik dat allemaal zou gaan plaatsen dan komt er geen eind aan dit artikel en hij is nu al vrij lang geworden haha. Ik hoop in ieder geval dat jullie het een leuk artikel vonden.

Nu ben ik ook wel benieuwd wat jullie van haken vinden en kunnen jullie misschien zelf ook haken?

Veel Liefs,
Lies