donderdag 20 februari 2014

Boeken : Academicus Vampyrus deel 1 & 2

Ik heb altijd al van lezen gehouden, maar de laatste tijd verslind ik het ene na het andere boek en hebben vooral de young adult fantasy boeken mijn voorkeur. Op dit moment ben ik in de Academicus Vampyrus serie bezig waarvan ik de eerste twee delen inmiddels uit heb. Ook zal vandaag van het eerste deel de verfilming gaan draaien in de bioscoop en daarom leek het mij leuk om nu alvast een korte review te geven van de eerste twee delen. Benieuwd wat ik van deze boeken vind? Kijk dan snel verder.......

De Academicus Vampyrus serie is geschreven door Richelle Mead en bevat in totaal zes boeken. Zelf heb ik een tijd geleden de boeken op de gok gekocht bij het Kruidvat. Ik wist namelijk totaal niet wat ik ervan moest verwachten, maar nadat ik de achterkant had gelezen leken ze mij de moeite waard om ze mee te nemen. Doordat ik ze bij het Kruidvat heb gekocht zal de omslag verschillen van de serie die je bij de boekhandel kan kopen.


Academicus Vampyrus
Op de achterkant :
Lissa Dragomir, de prinses van de Moroi, is een sterfelijke vampier die te allen tijde beschermd moet worden tegen de Strigoi: de onsterfelijke vampiers, ongelooflijk wreed en gevaarlijk van aard. Rose, de beste vriendin van Lissa, is een dhampier. Zij leidt een leven dat in dienst staat van het beschermen van Lissa tegen de Strigoi. Die zijn namelijk vastbesloten Lissa één van hen te maken. 

Twee jaar nadat ze uit angst zijn weggelopen van de academie van Sint-Vladimir worden Rose en Lissa opgepakt en teruggebracht. Ze moeten de verloren jaren inhalen en Rose krijgt extra trainingslessen van de knappe hoeder Dimitri Belikov. Maar zowel binnen als buiten de hekken van de academie blijven Rose en Lissa in de greep van de angst. Ze dienen de verleidingen van verboden liefdes het hoofd te bieden en altijd op hun hoede te zijn, want de Strigoi kunnen elk moment toeslaan...

Mijn mening :
In het begin moest ik er zeker wel inkomen met het lezen. Vooral het verschil tussen alle verschillende soorten vampiers onthouden vond ik in het begin best wel moeilijk. Het verhaal speelt zich merendeels af in en om de academie waar Lissa en Rose les hebben. De hoofdpersoon is Rose en je zal dus ook alles vanuit haar oogpunt zien. Toch zal je ook meemaken wat Lissa meemaakt, want Rose en Lissa hebben een speciale band. Deze band zorgt ervoor dat Rose de gevoelens van Lissa aanvoelt en daarnaast zal ze zich ook soms in het lichaam van Lissa kunnen verplaatsen waardoor ze alles voelt en ziet wat Lissa ook voelt en ziet. Ook romantiek zal je zeker in het boek vinden, want zowel Rose als Lissa worden verliefd op iemand. Het boek leest heel makkelijk weg en heeft je ook al snel in haar greep. Vooral hoe dichter je naar het einde van het boek komt, hoe moeilijker het gaat worden hem nog aan de kant te leggen.

Academicus Vampyrus - IJskoud
Op de achterkant :
Rose worstelt met serieuze problemen op het gebied van relaties. Haar aantrekkelijke mentor Dimitri heeft een oogje op iemand anders, haar vriend Mason lijkt meer voor haar te voelen dan zij voor hem en Rose vindt het op zijn zachtst gezegd nogal vervelend dat Lissa meer tijd aan haar vriend Christian besteedt dan aan haar.

Nadat de Strigoi in de buurt een bloederige aanval hebben gepleegd, staat de academie van Sint-Vladimir op scherp. De hele school wordt in de kerstvakantie op een verplichte skitrip gestuurd. Maar het schitterende winterlandschap en het chique skiresort leveren slechts de illusie van veiligheid. Als drie leerlingen het resort verlaten om het op te nemen tegen de Strigoi gaan Rose en Christian achter hen aan. Maar als ze de drie gevonden hebben en op de terugweg zijn, worden ze gekidnapt... door de Strigoi.

Mijn mening :
Het tweede deel speelt zich kort af na de gebeurtenissen van het eerste deel en je kan daardoor eigenlijk gewoon lekker verder lezen. Alleen vond ik het begin van dit deel toch wel iets heftiger beginnen. Iets wat ik zelf totaal niet erg vond, maar eerder heel erg leuk. Je wordt zo gelijk weer het verhaal ingezogen. In het begin speelt het zich nog op de academie af, maar al snel verplaatst zich dat naar het skiresort en wordt dat de hoofdplek waar het verhaal zich verder afspeelt. Ook dit boek had mij weer helemaal in haar greep en kon ik bijna met geen mogelijkheid aan de kant leggen. Vooral aan het einde van het boek werd het heel erg spannend en ik kan verklappen dat het absoluut niet zo eindigde als ik gedacht had.

Zoals ik vertelde zal vandaag ook de verfilming van het eerste boek in de bioscoop gaan draaien en deze heet Vampire Academy. Ik wou jullie daarom ook niet de trailer/teaser van de film onthouden en deze kan je hierboven zien. Ik ben zelf in ieder geval heel erg benieuwd naar de film en hoop hem snel te kunnen kijken.

Ik ben zelf heel erg blij dat ik deze serie toentertijd heb gekocht. De boeken lezen makkelijk weg, hebben een leuk verhaal en bevatten ook vaak wendingen die ik niet aan zag komen. Kortom hou je van young adult fantasy boeken, verhalen over vampiers en romantiek, dan is deze serie zeker een aanrader om eens te lezen.

Kende jij deze boeken al en heb je ze misschien ook al gelezen?

Veel Liefs,
Lies