dinsdag 3 maart 2015

Boek : Op zoek naar Violet Park - Jenny Valentine

Er waren redenen waarom Violet Park niets met mij te maken zou moeten hebben. Ze was oud. Ze was dood. Ze zat in een urn op een plank. Maar per ongeluk ontmoette ik haar midden in de nacht. En alles veranderde. Lucas (16) raakt geïntrigeerd door een urn die is achtergelaten bij een taxistandplaats. Hij probeert de urn met de as van Violet Park in bezit te krijgen en gaat op zoek naar de geschiedenis van deze vrouw. Dit is het begin van een zoektocht naar zichzelf en zijn identiteit. Uiteindelijk ontdekt Lucas de waarheid over de verdwijning van zijn vader.

Het boek verteld het verhaal van Lucas. Een jongen waarvan de vader plotseling verdwenen is en waarvan niemand weet wat er met hem gebeurt is. Als Lucas op een dag midden in de nacht te moe is om nog naar huis te lopen, en een briefje van 10 in zijn zak vind, besluit hij een taxi te nemen. Bij de taxicentrale ziet hij een urn staan die gelijk zijn aandacht trekt. Vanaf dat moment zal die dan ook kosten wat het kost de urn in zijn bezit krijgen en de persoon leren kennen die in de urn zit. Hij komt erachter dat het om een oudere vrouw gaat die Violet Park heet. Hij voelt gelijk een band met haar en heeft het idee dat zij hem iets duidelijk wil maken. Langzaam komt hij erachter wie Violet Park is en belangrijker nog is dat hij er ook achterkomt waarom en hoe zijn vader verdwenen is.
Mijn mening :
In het begin kon ik moeilijk door het boek heenkomen ondanks dat het een jeugdboek is. Het was voor mijn gevoel wat rommelig en mysterieus geschreven alsof je midden in een verhaal inspringt. Naarmate je verder komt in het boek zal alles gelukkig wel steeds duidelijker worden. Op een gegeven moment kwam ik dan ook op het punt dat ik gewoon moest weten hoe het nou verder zou gaan. Er zitten ook een aantal onverwachte wendingen in wat ik zelf altijd wel erg leuk vind als boeken dat hebben. Een boek sleept je dan toch nog net wat meer mee en wil je alleen nog maar meer weten hoe het dan verdergaat. Het eind heeft mij ook zeker verrast, maar maakte wel alles duidelijk wat ik ervoor gelezen had. Ik had daardoor ook niet het idee dat ik nog met vragen bleef zitten nadat ik het uitgelezen had.

Ik had niet verwacht dat ik dit zou zeggen, want ik hou normaal niet echt van boeken met als onderwerp de dood of overleden mensen, maar al met al vond ik het wel een leuk boek om eens gelezen te hebben. Het is alleen wel een jeugdboek voor jongeren vanaf ongeveer 14 jaar en dat is wel iets wat je merkt qua schrijfstijl. Ik ga daarom niet zeggen dat ik het een super geweldig boek vond die ik iedereen zeker zou aanraden, maar wel dat het een leuk boek is om gewoon eens een keer tussendoor te lezen zonder er al teveel van te verwachten.

Het boek bevat 189 pagina's , is geschreven door Jenny Valentine en uitgegeven door Moon Uitgevers. Zelf heb ik hem gekocht bij de Kringloopwinkel, maar hij is ook o.a. bij Bol.com te koop via een externe verkoper. Deze heeft alleen wel een andere kaft en kost €8,99.

Had jij al eens van dit boek gehoord en zou het iets zijn wat je wel eens zou willen lezen?

Veel Liefs,
Lies